Goud, bling bling en DIY tailleband



Ik vond bij Zeeman een tafellakentje in goud.
Ik wist meteen dat het hier niet op de tafel ging belanden,
maar gebruikt ging worden voor andere doeleinden.
Het werd een poepsimpel rokje. 
Snel gemaakt, snel gedragen.


Toen Emma en ik samen modemagazines doorbladerden op zoek naar haar stijl,
kwamen we een gelijkaardig bling blingrokje tegen in Milk.
Cool


Als je zelf rimpelrokjes wil maken met elastiek, dan vind je massa's handleidingen op het net.
Deze van Mina Dotter helpt je op weg met de maten.

Ik rimpel mijn stof voor de rok en neem voldoende breedte.
Voor de tailleband gebruik ik veel minder stof. 
Bij grote maten zit dat allemaal op een hoopje als je de volledige breedte van de rok gebruikt als tailleband.

Ik doe zo:

Knip een strook die twee centimeter breder is dan jouw elastiek op een lengte van de heup (of het breedste deel) +5cm.


Leg de smalle uiteinden van de strook met de goede stofkanten op elkaar. 
Stik met een gewone steek.


De maat van de elastiek pas je aan aan de taille van de draagster.


Naai de uiteinden van de elastiek aan elkaar met een zigzagsteek.


Vouw de tailleband dubbel met de goede stofkant naar buiten. 
Leg de elastiek er in.


Uiteraard is de elastiek kleiner dan de stoffen band.


Neem op één plaats de tailleband vast ...


... en begin daar met stikken.
Hiervoor gebruik je best de overlock of een zigzagsteek op de naaimachine.


Terwijl je stikt, schuif je de elastiek steeds op zijn plaats en de twee stoflagen netjes op elkaar.
Je krijgt dan deze band.
Klaar om aan het gerimpelde rokdeel te naaien. 
Of aan een broek.






Reacties

  1. Superleuk! Wat een goede refashion zeg, een Zeeman-tafellaken maar liefst. Ik krijg gewoon zin om meteen naar de Zeemand te fietsen, lol!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, waauuw! Ik ben ook een grote fan van stofjes met een beetje (of iets meer :) ) bling bling. Echt mooi gedaan, hoor! x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Om de een of andere reden vind ik werken met elastiek altijd moeilijk. Maar deze DIY handleiding ga ik toch eens uitproberen. Bedankt voor de tips! En Emma haar stijl is fantastisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Less is more: prachtig resultaat in dat stofje! En ik ben zelf niet zo'n fan van rokjes met boordstof in de taille, maar dit is een geweldig alternatief als het snel moet gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi! Wat hou ik van blingbling! Zeeman zei je? Ik vertrek direct!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zag dat tafellaken ook al. Een rokje hieruit is prachtig zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo leuk gemaakt en tof dat je ons de uitleg cadeau doet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. schoon, een gouden rokje! Dat heeft volgens mij niet jan en alleman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ga dat eens proberen voor een rokje voor mijzelf... Ik "hartje" goud trouwens, zo mooi...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ga dat eens proberen voor een rokje voor mijzelf... Ik "hartje" goud trouwens, zo mooi...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heeft die dochter van jou gevoel voor mode! Heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor je duidelijke, praktische uitleg. Een rokje mag ook eens (zeeman) goedkoop zijn!m

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dedjuu toch... lees ik al deze handigheid toch wel een dag te laat zeker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!